Afdelingshoofd Ruimte en Ondernemen

Locatie: Opmeer, Noord-Holland
Datum Geplaatst: 29-03-2019
Ben jij een inspirerende leidinggevende met ervaring in het ruimtelijk domein? Een initiatiefrijke coördinator met visie en daadkracht en affiniteit met integrale veiligheid? En iemand die kansen benut om regionaal samen te werken? Dan is Opmeer op zoek naar jou!
 
Opmeer is een krachtige en zelfstandige plattelandsgemeente in het hart van Midden-Westfriesland (NH). Het bestaat uit acht kernen met 11.422 inwoners en heeft een aantrekkelijk woon- en werkklimaat. Het heeft de charme van een landelijk leefklimaat en kent een rijke (zichtbare) historie. De gemeente kent een levendig en bloeiend verenigingsleven en een sterke onderlinge betrokkenheid van de inwoners. Ook zijn er moderne recreatieterreinen en worden er nieuwe woningbouwcomplexen en bedrijventerreinen ontwikkeld
 
De organisatie
De ambtelijke organisatie maakt momenteel een ontwikkeling door met als doelstelling een zelfstandige gemeente te blijven. Daarom wil Gemeente Opmeer goed toegerust zijn om haar taken optimaal uit te kunnen blijven oefenen. De gemeente wil volwaardig aanwezig zijn bij regionale zaken en de nieuwe ontwikkelingen, waar nodig in samenwerking met partners, actief oppakken. Dit vraagt om medewerkers die taakvolwassen opereren en vaardigheden hebben om goede samenwerkingsverbanden aan te gaan. Van leidinggevenden wordt verwacht dat zij medewerkers op inspirerende wijze kunnen sturen en motiveren in hun ontwikkeling en de realisatie van de doelstellingen. 

De afdeling Ruimte en Ondernemen
De gemeentelijke organisatie bestaat uit drie sectoren: Bestuurs- en Organisatieondersteuning, Grondgebiedzaken en Samenlevingszaken. De afdeling Ruimte en Ondernemen telt 11 medewerkers en maakt deel uit van de sector Grondgebiedzaken. Belangrijke thema’s van de afdeling zijn: de implementatie van de omgevingswet, integrale veiligheid, integraal werken, samenwerken met  partners binnen en buiten de gemeente en het vertegenwoordigen van Opmeer in regionaal verband.
De werkzaamheden van de afdeling omvatten het hele scala aan voorbereiding en uitvoering van het omgevingsbeleid, waaronder ruimtelijke ordening, milieubeheer, verlening omgevingsvergunningen en monumentenbeleid (straks Omgevingswet). Openbare orde en veiligheid vormt een belangrijke taak. Tevens zorgt de afdeling voor de voorbereiding en uitvoering van het economisch beleid,  privaatrechtelijke zaken, bijzondere wetgeving en de algemene plaatselijke verordening. De uitoefening van toezicht en handhavingstaken op genoemde beleidsterreinen behoort eveneens tot de verantwoordelijkheid van de afdeling.
 
Wat ga je doen?
Als Afdelingshoofd Ruimte en Ondernemen geef je leiding aan de afdeling en ben je integraal verantwoordelijk voor het afdelingsbeleid, de producten en de inbreng van de afdeling in gemeentebrede processen. Je bouwt verder aan de ontwikkeling van de afdeling, je zorgt voor het verder ontwikkelen van de kwaliteit van de uitvoering van de afdelingstaken, de implementatie van de ingezette organisatieontwikkeling en geeft op stimulerende en inspirerende wijze leiding aan het team. Je bent inhoudelijk betrokken bij het werk en hebt een visie op de taken van de afdeling. Ook ben je  nauw betrokken bij complexe onderwerpen op het gebied van openbare orde en veiligheid en lever je een belangrijke bijdrage aan de regionale energiestrategie.
Als leidinggevende weet je de medewerkers de juiste vragen te stellen en hen optimaal te ondersteunen in hun professionaliteit. Je hebt hierbij oog en oor voor signalen uit de politiek, het bestuur, de organisatie en de samenleving. En je levert een actieve bijdrage aan de bedrijfsvoering en organisatiebrede (intern of extern gerichte) projecten. Gezien de diversiteit aan taken van de afdeling wordt sterk ontwikkeld situationeel leiderschap verwacht.
 
Jouw profiel 
Je beschikt over de volgende kennis en ervaring:
  • HBO-werk- en denkniveau
  • Coördinerende en/of leidinggevende ervaring in het ruimtelijk domein
  • Actuele kennis van en/of affiniteit met veiligheidsbeleid en omgevingsrecht
  • Ervaring in een politiek bestuurlijke omgeving
  • Ervaring met bedrijfsvoering (PIOFACH)
 
Daarnaast  heb je de volgende vaardigheden en competenties:
  • Brede blik, open houding
  • Strategisch en hands- on in je aanpak
  • Verbindend vermogen
  • Lef, daadkracht
  • Netwerkvaardigheid
  • Resultaatgerichte stijl van leidinggeven
  • Coachingsvaardigheid
 Verder ben je een betrouwbare en proactieve sparringpartner richting bestuur, raad en collega’s van het managementteam en denk je over de grenzen van de eigen afdeling.
 
Wat biedt de gemeente Opmeer?
Je krijgt een uitdagende functie met veel afwisseling en verantwoordelijkheid. Het salaris voor deze functie is afhankelijk van opleiding en ervaring en bedraagt maximaal € 4.859 bruto per maand (schaal 11) bij een 36-urige werkweek.  De gemeente Opmeer kent uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een Individuele Keuze Budget van circa 17,05 % van je bruto jaarsalaris. Je beschikt zelf over dit budget en kunt keuzes maken op gebied van verlofuren en geld. Je bepaalt zelf wanneer je welk deel ervan laat uitbetalen, bovenop je maandelijkse salaris.
 
Solliciteren
Word jij enthousiast van deze leidinggevende functie? Dan zien wij jouw sollicitatie met belangstelling tegemoet! Solliciteren kan door het insturen van je brief en CV via onderstaande sollicitatiebutton.
 
Meer informatie
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Angeline Dekker-Valks van Publiek Netwerk, 0612569245 en angelinedekker@publieknetwerk.nl 
 
 
of
this job portal is powered by CATS